Allt fler förflyttningshjälpmedel med elmotor hamnar inom trafikförsäkringens hägn

Liikennevakuutuskeskus (LVK),
30.4.2024 | Meddelande

I och med den förnyelse av lagen som träder i kraft i juni faller en del av förflyttningshjälpmedlen med elmotor inom trafikförsäkringens ram. I fortsättningen behöver alla motoriserade förflyttningshjälpmedel som väger över 25 kg eller går över 25 kilometer i timmen en trafikförsäkring. Endast när det gäller elcyklar bestäms försäkringsskyldigheten enligt delvis andra kriterier.  

Allt fler förflyttningshjälpmedel med elmotor hamnar inom trafikförsäkringens ram. Försäkringsskyldigheten gäller bland annat elskotrar som är populära bland ungdomar och matbud, seniorskotrar samt elektriska fordon för barn som tidigare var befriade från försäkringsskyldighet. Viktigt är att komma ihåg siffran 25. Försäkring krävs om antingen anordningens vikt överstiger 25 kilo eller hastigheten 25 kilometer i timmen.  

- Nästan alla elsparkcyklar som säljs till konsumenter i Finland hamnar dock enligt våra uppgifter under de värden som bestäms i lagen. De försäkras alltså inte heller framöver. Såväl vikten som den konstruktiva topphastigheten framgår av produktuppgifterna, säger Lauri Linna, försäkringschef vid Trafikförsäkringscentralen. 

Ett undantag från den enkla 25-regeln utgörs av elassisterade cyklar. Sådana elassisterade cyklar som kräver att man även trampar för att röra sig, och där motorns assistans kopplas ur när körhastigheten når upp till 25 km/h har avgränsats till utanför försäkringsskyldigheten. Dessutom är den största tillåtna motoreffekten 250 W. För alla andra elcyklar bestäms försäkringsskyldigheten på samma sätt som för övriga förflyttningshjälpmedel med elmotor, det vill säga att försäkring ska tecknas för anordningar som väger mer än 25 kg eller som går fortare än 25 km/h med motorassistans. 

Trafikförsäkringen ger ett brett skydd i fall av olyckor. Den ersätter person- och egendomsskador som orsakats andra, och i Finland ersätts även personskador för den förare som vållat olyckan av det egna fordonets trafikförsäkring.  

- Försäkringsskyldigheten påverkas inte av var förflyttningsanordningen används. En olycka kan hända även på andra ställen än i vägtrafiken, så det är viktigt att även försäkringen gäller alltid när man är ute och rör sig, preciserar Linna.

Hyrda elsparkcyklar har en mer omfattande försäkringsskyldighet och ett mer begränsat skydd 

Den största delen av trafiken med elsparkcyklar sker med uthyrningsföretagens elsparkcyklar. När det gäller uthyrningsföretagen har försäkringsskyldigheten utökats till att gälla alla elsparkcyklar oberoende av vikt.  

Personskadeersättningarna för föraren av en hyrd elsparkcykel har begränsats till att endast täcka sjukvårdskostnaderna. Inkomstbortfall eller rehabilitering på grund av en eventuell allvarligare skada ersätts inte genom trafikförsäkringen. 

- När det gäller elsparkcyklar riktar sig den största delen av personskadorna till föraren själv, och ett smalare förarplatsskydd minskar ersättningarna som betalas för olyckor. Lagstiftarens syfte är att begränsa ökningen av kostnaderna för elsparkcyklar som hyrs ut, bedömer Janne Jumppanen, direktör för Trafikförsäkringscentralen. 

Trafikförsäkringen kan köpas från vilket försäkringsbolag som helst som säljer sådana. Eftersom trafikförsäkringens innehåll är bestämt i lag, är försäkringsskyddet lika oberoende av försäkringsbolag. Den skadelidande kan söka ersättning direkt från skadevållarens försäkringsbolag.  Trafikförsäkring kan inte tecknas för anordningar som hamnar utanför försäkringsskyldigheten, för sådana erbjuds frivilliga ansvars- och olycksfallsförsäkringar. 

Den förnyade trafikförsäkringslagen förväntas träda i kraft 1.6.2024. Förnyelsen av lagen grundar sig på nationellt genomförande av EU:s trafikförsäkringsdirektiv. Enligt lagen ska motorfordon vars vikt överstiger 25 kg eller vars konstruktiva hastighet överstiger 25 km/h försäkras. Konstruktiv hastighet betyder den hastighet som anordningens tillverkare eller importör har satt för anordningen.